Thursday, 22 October 2015

kunci ilmu.

Didalam perjalanan menuju ibadah yang sempurna kepada Allah SWT, yang merupakan satu  rintangan atau tahap pertama mesti dilalui oleh sesiapa yang dilalui oleh sesiapa di atas muka bumi ini yang menuju kepada Allah SWT. Dan tak seorang pon diatas muka bumi ini melainkan dia berjalan menuju kepada Allah SWT.

Hanya saja, tak semua manusia yang ada diatas muka bumi ini, menyedari matlamat daripada hidupnya perjalanannya menuju kepada Allah dengan mengabaikan tuntutan untuk merealisasikan matlamat tersebut.

Didalam hidup ini, manusia berjalan menuju kepada Allah SWT, yakni untuk beribadah kepada Allah. Maka tiadalah mungkin seseorang boleh sampai dalam beribadah kepada Allah melainkan dengan ilmu.

Ini adalah rintangan pertama atau tahap pertama yang mesti di lalui oleh seseorang didalam berjalan menuju kepada Allah SWT.

Kata imam az-Zabidi dalam syair-nya :

خذ من كل فن احسنه

Ambillah dalam setiap bidang itu, yang cukup untuk kamu faham.

Perkara yang wajib kepada kita, solat, puasa, zakat, haji, nikah jika kita akan melangsungkan kepada pernikahan. Mesti tahu, jangan tahu “aku terima nikahnya” saja. Tahu apa itu rukun nikah, tahu syarat-syarat nikah. Tahu tuntutan dalam nikah.

Ini perkara penting didalam ibadah yang kita nak lakukan. Ada ilmu untuk melakukan ibadah tersebut. Ambillah ilmu dalam setiap bidang itu, yang terbaik untuk kamu. Lebih-lebih lagi ilmu fardhu ain, yang tidak terkecuali kepada semua orang. Tak kira dia ustaz atau bukan ustaz, engineering ke, pekerja kedai makan ke, masalah fardhu ain tak boleh dia tak tahu.
Sebab tak di bezakan oleh Allah SWT untuk pengetahuan ilmu tersebut mengikut latar belakangnya. Setiap muslim mesti tahu. Kepada perkara yang basic dan asas.

Kata Baginda Rasulullah SAW, memberikan perumpamaan orang berilmu ini ada tiga(1) :

مثل ما بعثني الله به من الهدى والعلم كمثل غيث أصاب أرضا فكانت منها طائفة طيبة قبلت الماء فأنبتت الكلأ والعشب الكثير

Perumpaan pertama orang yang berilmu umpama hujan turun, jatuh atas tanah, tanah ini subur lalu tanah ini menumbuhkan tumbuhan dan tumbuh-tumbuhan ini dimanfaatkan oleh orang lain.
Ini adalah ilmu yang bermanfaat. Umpama hujan yang turun, umpama ilmu yang diberikan oleh Allah SWT kepada seseorang.  Umpama orang yang dapat ilmu daripada Allah SWT, dihayati ilmu itu untuk dirinya. Umpama tanah tadi yang menerima air, tanah itu adalah subur, dan benih yang diletakkan itu akan menyatu dengan tanah melalui air tadi. Umpama ilmu yang diberikan pada hati seseorang itu bersemadi didalam hati orang yang mendapatkan ilmu, berkesan ilmu itu didalam hatinya, dan dia memanfaatkan kepada ilmu tersebut.

Ada pun tumbuh-tumbuhan yang tumbuh ini, ilmunya bila mana disampaikan. Baik diamalkan atau disampaikan kepada orang lain.
Maka didalam hal ini, seseorang yang mempunyai ilmu dan beramal, umpama tadi hujan turun atas tanah, dan tanah itu menumbuhkan tumbuh-tumbuhan dan di manfaatkan oleh makhluk lain.
Ini aalim aamil. Yang berilmu dan beramal. Yang ini nombor satu.
 وكان منها أجادب أمسكت الماء فنفع الله بها الناس فشربوا منها وسقوا وزرعوا وأصاب طائفة
Yang kedua tanah yang seperti tanah berlopak, atau berkawah, air hujan yang turun bertakung disitu, orang lain ambil air itu untuk ambik manfaat, tapi tanah itu tak boleh ambik manfaat. Kerana dia tak menumbuhkan tumbuh-tumbuhan.

Bertakung, orang lain boleh ambil manfaat. Tapi dirinya tak dapat ambil manfaat. Pasal apa? Kerana tak dapat menumbuhkan tumbuh-tumbuhan.

Ini umpama orang ada ilmu, menyampaikan pada orang lain. Tapi dia tak beramal. Dia boleh mengajar, tapi dirinya tak beramal. Umpama hujan turun di atas lopak, atau bentuk kawah, bertakung, orang lain boleh ambil, untuk siram tanaman mereka, untuk mandi, untuk wudhu’ untuk apa saja. Tapi tanah itu tak mendatangkan manfaat apa-apa melainakn takungan air tersebut.

Yang ketiga,

إنما هي قيعان لا تمسك ماء وتنبت كلأ

Jenis tanah ketiga adalah tanah yang tidak bisa menampung dan tidak bisa menyerap air.

Umpama tanah yang keras, yang kalau hujan turun, macam turun atas batu memercik, tiada manfaat. Orang ini dia dapat ilmu, tak di manfaatkan oleh orang lain, tak dimanfaatkan oleh dirinya.
Perumpamaan orang berilmu dan beramal dan orang memanfaatkan ilmunya, orang yang dapat ilmu tak beramal tapi dimanfaatkan oleh orang lain, dan orang yang dapat ilmu, tak beramal dan tak dimanfaatkan oleh orang lain.

Kunci semuanya ada pada ilmu.

الله تعالى أعلم بالصواب
______________________________________________________
Rujukan : الكتاب : شرح رياض الصالحين



No comments:

Post a Comment