Wednesday 24 June 2015

persepsi.




Alkisah, ada seorang penebang kayu. Suatu hari dia kehilangan kapaknya, sehingga dia tidak boleh bekerja. Dia berasa curiga dengan jirannya, mungkin jirannya yang mencuri kapak miliknya.

Pagi itu ketika sang tetangga berangkat & menutupi peralatan kerjanya dengan kain, dia merasa kapaknya pasti disembunyikan disana, apatah lagi jirannya itu senyum seperti  tidak ikhlas. Pasti dia pencurinya.

Esoknya, jirannya tiba-tiba menjadi sangat ramah, selalunya senyap dan jarang menyapa,berbeza pula kali ini, sempat lagi bergurau senda. Malah dilihat hasil tebangan kayunya dua tiga hari ni banyak sekali, pasti dia menebang menggunakan kapak curiannya.

Semakin dipikir semakin yakin.

Pada hari ketiga baru disedari ternyata kapaknya tersimpan di dalam laci dapur. isterinya yg menyimpan sebelum keluar ke pekan. Senang hatinya kerana bertemu dengan kapaknya kembali.

Dia amati lagi jirannya yang lalu dihadapannya,  dan dia merasa jirannya ini tidak berkelakuan seperti pencuri dan senyumannya kelihatan baik saja. Bahkan percakapannya juga  sangat baik dan jujur. Dia hairan kenapa kelmarin dia melihat jirannya itu seperti pencuri?

Persepsi membentuk kenyataan, pikiran kita membentuk sudut pandang kita.

Apa yang kita yakini akan semakin terlihat oleh kita sebagai kenyataan.

Sebagai contoh, apapun yang dilakukan orang yang kita cintai adalah baik dan benar. Anak nakal dianggap lucu, kekasih pelik dianggap berhemat, orang cerewet dikatakan perlukan perhatian, keras kepala dianggap berprinsip & makanan tidak enak dikatakan berzat.

Hidup tidak pernah dan tidak ada yang adil, tidak ada benar salah, kita ciptakan sudut pandang kita sendiri. Kita menemukan apa yang kita ingin temukan. Apa yang terlihat bukan kenyataan, kenyataan adalah siapa kita dan bagaimana kita memandang semuanya itu. Pandangan kita berubah mengikuti perubahan zaman & keadaan.

No comments:

Post a Comment