Saturday 24 November 2012

jangan menghukum tanpa tahu keadaan sebenar.



Seorang doktor sedang bergegas masuk ke dalam ruang operasi. Ayah dari anak yang akan dibedah menghampirinya "Kenapa lama sekali anda sampai ke sini? Apa anda tidak tahu, nyawa anak saya terancam jika tidak akan di operasi?! "sang ayah berkata dengan nada yang keras.

Doktor itu tersenyum, "Maaf, saya sedang tidak di Hospital tadi, tapi saya segera ke sini setelah di telefon pihak Hospital."

Lalu ia menuju ruang operasi, setelah beberapa jam ia keluar dengan senyuman di wajahnya. "انشاء الله, keadaan anak anda kini stabil." Tanpa menunggu jawapan sang ayah, doktor tersebut berkata "Jururawat akan membantu anda jika ada yang ingin anda tanyakan." Doktor tersebut berlalu.

"Kenapa doktor itu angkuh sekali? Dia kan sepatutnya memberikan penjelasan mengenai keadaan anak saya! "Sang ayah berkata pada jururawat.

Sambil menitiskan air mata jururawat menjawab, "Anak doktor tersebut meninggal dalam kemalangan petang kelmarin, ia sedang menguburkan anaknya ketika kami menelefonnya untuk melakukan operasi pada anak anda. Sekarang anak anda telah selamat, ia boleh kembali berkabung. "

Jangan pernah terburu-buru menilai seseorang!
Tapi fahami lah tiap jiwa disekeliling kita menyimpan cerita kehidupan yang tidak terbayangkan di benak kita.


No comments:

Post a Comment