Monday 24 December 2012

tadabbur unta.




unta merupakan haiwan yang sangat istimewa yang dianugerahkan dengan pelbagai keistimewaan yang dapat kita lihat sebagai salah satu kebesaran allah. pernahkah kita mendengar seekor unta tersesat dalam perjalanan di padang pasir?
jarangkan kita dengar unta tersesat, tapi itu lah kelebihan unta yang dapat bergerak bebas di padang pasir seolah-olah mempunyai peta dimindanya.selain itu keadaan tubuh badan unta yang mampu bertahan di cuaca panas. mari kita mentadabur unta ini.
kita selalu menyangka bonggol yang terdapat pada unta itu merupakan tempat simpanan air, tetapi kita silap kerana bonggol itu adalah tempat simpanan lemak.lemak ini sanagt berguna kepada unta untuk meminimakan haba terperangkap dari luar badan. oleh itu, unta ini berkeupayaan untuk hidup dalam cuaca yang panas.selain itu unta juga mempunyai struktur badan yang mampu bertahan tanpa meminum air pada suatu jangka masa yang panjang.hal ini kerana,unta mempunyai bentuk darah yang berbentuk bujur yang mana tidak seperti kebanyakan haiwan mamalia lain yang berbentuk bulat.ini akan membantu ia mengalir pada waktu kehilangan air.sel ini juga stabilapabila unta meminum air dengan kuantiti yang banyak. darah berbentuk bujur ibi tidak terdapat pada haiwan mamalia tetapi hanya haiwan seperti burung, reptilia dan ikan.

unta juga memakan tumbuhan yang dapat menambah bendalir dalam tubuh badannya tanpa meminum air.unta juga mempunyai bulu yang dapat memantulkan cahaya matahari dan melindunginya dari haba padang pasir. kakinya yang panjang juga membantu unta untuk menjauhi badan mereka dengan padang pasir yang panas.
unta juga mempunyai mulut yang kuat untuk mengunyah pokok yang berduri yang terdapat dipadang pasir.bulu mata yang lebat dan juga bulu yang terdapat pada telinga juga membantu untuk mengelak dari debu dan pasir masuk ke mata dan telinga. kaki yang lebar juga membantu untaagar tidak tenggelam di dalam pasir.

inilah kebesaran tuhan yang perlu kita berfikir. mungkin sebelum ini kita hanya menganggap unta merupakan salah satu pengangkutan di padang pasir atau lebih sinonim lagi sebagai bahtera padang pasir, mari kita ubah paradigma kita untuk lebih teliti lagi dan lebih kritis lagi berfikir mengapa unta yang dijadikan di padang pasir?
mari sama kita mengasah minda untuk mencari keredhaan Allah dan menjadi ahli ulul albab

No comments:

Post a Comment