Saturday 15 June 2013

mengapa wanita itu mudah menangis?



Seorang anak yang sudah remaja bertanya pada ayahnya.

Kanak-kanak: "Ayah, mengapa seorang wanita itu sangat mudah menangis?"

Ayah: "Seorang wanita itu mudah menangis kerana Allah menciptakan bahu yang cukup kuat untuk menyokong dunia, namun harus cukup lembut untuk memberi keselesaan!"

Kanak-kanak: "Menyokong dunia?"

Ayah: "ya, kerana wanita mempunyai peranan sangat penting di dunia ini!"

Kanak-kanak: "Boleh ayah jelaskan apa yang istimewa dari seorang wanita?"

Ayah: "Allah memberikan kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak, dan menerima karenah yang sering datang dari anak-anaknya. Allah memberi kekerasan untuk membuatnya tabah saat orang lain menyerah, namun dia mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh. "

Kanak-kanak: "Seistimewa itu yah.?"

Ayah: "Bukan hanya itu, Allah juga memberikan kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan. Bahkan ketika anak-anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya. "

Kanak-kanak: "Ternyata wanita itu sungguh luar biasa ya, ayah?"

Ayah: "Masih ada lagi keistimewaan yang dimilik seorang wanita."

Kanak-kanak: "Apa itu yah?"

Ayah: "Allah memberinya kekuatan untuk menyokong suaminya dalam kegagalan dan melengkapi tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya. Allah memberi kebijaksanaan untuk mengetahui bahawa suami yang baik tak akan pernah menyakiti isterinya. Tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada di sisi suaminya tanpa ragu. "

Kanak-kanak: "Lalu bagaimana dengan lelaki?"

Ayah: "Lelaki harus membuat wanita berasa selesa dan dilindungi saat berada disampingnya. Jangan pernah membuat hati wanita terluka, jika lelaki berniat mempermainkan wanita, ingatlah pengorbanan wanita yang telah melahirkannya. "

1 comment: