Thursday 2 July 2015

Siapakah yang selamat?





Syeikh Wahab bin Munabbih
* menceritakan kisah Israiliyat atau kisah orang zaman dahulu, bahawa ada seorang yang terkenal di kalangan Bani Israel(seorang lelaki) yang kuat beribadah, dia berpuasa lebih 70 tahun dan dia tidak berbuka hingga sampai 6 hari barulah berbuka sekali. Apabila ibadatnya sudah stabil, dia memohon kepada Allah SWT untuk melihat syaitan atau iblis. Berulang kali dia memohon kepada Allah SWT tetapi Allah SWT tidak memperkenankan permintaanya.

Lalu dia termenung dan berkata : "Ya Rabb, rupa-rupanya aku tersilap. Sepatutnya aku melihat diriku dan kelemahanku dan bukannya melihat perkara ini." Kemudian Allah SWT mengutuskan malaikat kepadanya supaya dia semakin baik dalam ibadahnya kepada Allah SWT. Akhirnya, barulah Allah SWT bukakan penglihatannya dan nampakkan olehnya iblis dan syaitan bertaburan memenuhi bumi sehingga tiada seorang pon yang tidak dikelilingi oleh mereka sepertimana lalat-lalat yang mengerumuni dan menghurung najis.

Melihat keadaan itu, berkatalah dia : "Siapakah yang selamat?", jawab malaikat : "الورع اللين", iaitu orang warak yang mempunyai sifat lemah lembut.

Daripada Abu Hurairah bahawasanya Rasulullah SAW bersabda : "Akan sentiasa dimustajabkan bagi seorang hamba selagi tidak membiarkan dosa, atau memutuskan persaudaraan dan selagi tidak terburu-buru". Ditanya : "Wahai Rasulullah, apa itu terburu-buru?" Baginda bersabda : 'Dia berkata aku telah berdoa dan sesungguhnya aku telah berdoa tetapi tidak aku lihat Allah memberiku.' Maka dia berputus asa dan meninggalkan doa."

*Syeikh Munabbih bin Kamil al-Yamani. Abu abdillah al-Abnawi. Seorang thiqah. Beliau banyak meriwayatkan cerita daripada kitab-kitab lama.

No comments:

Post a Comment