Sunday 16 August 2015

bahasa iman.


Dalam kisah nabi Musa A.S, Allah S.W.T meneceritakan tentang bagaimana kekuatan orang yang merasa dirinya bertuhan, bila mana berdepan dengan masalah. Dan ini menjadi iktibar kepada kita sebagai seorang yang beriman bertuhankan Allah S.W.T, untuk tidak bersandar kecuali kepada Allah, dalam apa sahaja permasalahan. Walaupun semua makhluk tak mampu nak setelkan.

Nabi Musa A.S ketika membawa bani Israel untuk diselamatkan dari penindasan daripada Fir’aun, dibawa oleh nabi Musa A.S ketika sampai di tepi lautan, Fir’aun yang telah menyedari bahawa nabi Musa sudah keluar dengan bani Israel, maka Fir’aun itu telah mempersiapkan satu kekuatan yang hebat begitu luar biasa dan senjata yang lengkap, mengejar nabi Musa A.S dan bani Israel.
Mereka nabi Musa A.S dan bani Israel berada ditepi pantai, sementara Fir’aun sedang mengejar di belakang mereka dengan tenteranya. Apa kata bani Israel?

(إِنَّا لَمُدْرَكُونَ)
"Sesungguhnya kita akan ditawan". (61)

Depan laut, belakang Fir’aun dan tenteranya, kami sudah kena tangkap, kami sudah tidak boleh lari, kami sudah tidak dapat diselamatkan.
Masalah atau bukan masalah? Masalah itu benar atau tidak? Bukankah didepan bani Israel ada lautan, dibelakang Fir’aun, maju mati, mundur mati. Ikut mentaliti logik, tetapi bila mana mentaliti orang beriman, berdepan dengan masalah, tidak mengkedepankan logik, tidak mengkedepankan akal, tetapi mengkedepankan tuhan yang mencipta akal.
Apa kata nabi Musa A.S?
قَالَ كَلَّا ۖ إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ (62
"Tidak! Jangan fikir (akan berlaku yang demikian)! Sesungguhnya aku sentiasa disertai oleh Tuhanku (dengan pemuliharaan dan pertolonganNya), Ia akan menunjuk jalan kepadaku"(surah ash-syu’araa’: 62)

Nabi Musa A.S tak tengok lautan ini, tak tengok Fir’aun dan tenteranya. Bahkan bukan melihat segala permasalahan yang nampak dengan mata,tidak dapat dikawal, dan mesti terjadi seperti apa yang dilihat. Ini semua tertakluk kepada Allah S.W.T.

(كَلَّا ۖ إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ )“bersama dengan saya, tuhan saya”, yang berkuasa untuk berbuat apa sahaja kepada lautan, berkuasa untuk berbuat apa sahaja kepada Fir’aun dan tenteranya, ini bahasa “iman”, kepada orang yang merasa diri mereka bertuhan. Maka sentiasa dia akan mengkedepankan kekuatan tuhan berbandingkan bukan kepada kekuatan dirinya sahaja, hatta seluruh makhluk. Berapa banyak kemenangan yang diberikan dan ditunjukkan pada Allah, kepada kaum muslimin? Bukan kerna kekuatan mereka, tetapi adalah kekuatan yang diberikan oleh Allah S.W.T.   

Allah S.W.T memerintahkan kepada nabi Musa A.S, “pukul lah lautan itu”, disuruh pukul lautan itu? Ikut hukum logik juga, berapa banyak Allah menunjukkan dalam Al-Quran, terbatalnya hukum logik, akan tetapi ramai manusia masih mempertahankan hukum logik dalam segala hal, hukum akal dalam segala hal, tak masuk akal, yang tak masuk akal itu belum tentu mustahil, belum tentu tak wujud.
Disuruh pukul lautan, dipukullah nabi Musa A.S lautan, apa yang berlaku?( فَانْفَلَقَ), terbelahlah lautan itu, (كَالطَّوْدِ الْعَظِيمِ ), umpama gunung tingginya, barulah nabi Musa A.S lalu dengan bani Israel.

فَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ أَنِ اضْرِب بِّعَصَاكَ الْبَحْرَ ۖ فَانفَلَقَ فَكَانَ كُلُّ فِرْقٍ كَالطَّوْدِ الْعَظِيمِ

Lalu Kami wahyukan kepada Nabi Musa: "Pukulah laut itu dengan tongkatmu". (Setelah dipukul) maka terbelahlah laut itu (kepada beberapa bahagian), lalu menjadilah air tiap-tiap bahagian yang terbelah itu terangkat seperti gunung yang besar.( surah ash-syu’araa’ : 63)

Kesimpulannya, orang yang bertuhan, berbeza dengan orang yang tidak bertuhan. Yang bertuhan akan sentiasa kembalikan permasalahan kepada tuhan, manakala orang yang tidak bertuhan, akan mengembalikan segalanya kepada dirinya sendiri, kalau dah tak  boleh menghadapi masalah, maka dia akan mengambil jalan pintas.



No comments:

Post a Comment