Sunday 9 August 2015

Cerita Khadam-khadam Allah.



Diriwayatkan daripada sebahagian pengikut Imam ahmad bin Hanbal r.hm. bahawa dia berkata :
Apabila Imam Ahmad bin Hanbal r.hm. meninggal dunia, saya bermimpi melihat Imam Ahmad sedang berjalan-jalan dan bersiar-siar dalam keadaan riang dan gembira. Maka saya bertanya kepadanya: “ Hai saudaraku engkau bergaya di dalam perjalananmu dalam keadaan riang dan sukaria?” Dia menjawab: “Beginilah khadam-khadam Allah yakni orang yang berkhidmat kepada Allah di dunia bila dia berjalan dan bersiar-siar di dalam syurga Darussalam!”

“Apa yang dilakukan Allah terhadapmu?” Tanyaku pula kepadanya. “Allah telah mengampunkan aku dan memberi balasan yang baik kepadaku, antaranya ialah sepasang kasut ini yang diperbuat daripada emas merah,” Jawabnya.

“Oh, ini barangkali kerana hujahmu bahawa Al-Quran itu kalamullah yang qodim diturunkan kepada manusia dan dia bukan makhluk(baharu),” aku bertanya ingin minta kepastian dan dia menyetujui.
Kemudia Imam Ahmad bin Hanbal pula bercerita lagi kepadaku : “Maka dikatakan kepadaku: “Hai Ahmad! Pergilah ke mana sahaja yang engkau suka!” Lalu saya pun memasuki syurga dan orang yang pertama saya temui ialah Sufyan al-Tsauri. Saya lihat  dia mempunyai dua pasang sayap untuk terbang dari satu pohon ke pohon yang lain, sedang dia secara terus menerus membaca sepotong ayat al-Quran:

وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَنَا وَعْدَهُ وَأَوْرَثَنَا الْأَرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَيْثُ نَشَاء فَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ
(Surah al-Zumar: 74)

Kemudian saya bertanya kepadanya pula tentang Abd. Al-Razak, orang yang suka berpidato menasihati orang ramai itu. Maka aku diberitahu oleh Imam Ahmad bahawa dia telah melihat kapal daripada cahaya juga. Maksudnya dia sedang berada disisi Allah S.W.T.

Selepas itu aku bertanya pula tentang bisyr bin al-Hafi, maka jawabnya: “Bahagia! Sangat bahagia! Siapa yang dapat menandingi Bisyr ini! Aku menemuinya sedang berhadapan dengan Tuhan yang maha Agung, yang berkata kepadanya: Makanlah, wahai orang yang tidak makan (didunia), dan minumlah wahai orang yang tidak minum dan nikmatilah apa sahaja yang kau kehendaki!”


“Tentang Maaruf al-Karkhi?” tanyaku kepadanya. Imam Ahmad memberitahuku, bahawa Maaruf sedang berada di bawah Arasy, lalu Tuhan Maha Besar bertanya kepada Malaikat-Nya: “Siapakah  orang ini!” Jawab malaikat: “Ya Tuhan! Engkau lebih tahu tentang ornag ini! Tuhan berfirman: “Inilah Maaruf al-Karkhi yang selalu mabuk cinta pada-Ku, dan dia tidak akan sedar kecuali sesudah melihat-Ku.” Demikian mimpi orang itu yang bertanya, jawabnya dengan Imam Ahmad bin Hanbal r.hm.

No comments:

Post a Comment