Monday 3 September 2012

pemuda kacak vs gadis cantik?






Seorang lelaki yang sangat tampan dan sempurna merasa bahawa Tuhan pasti menciptakan seorang perempuan yg sangat cantik dan sempurna pula untuk jodohnya. Kerana itu ia pergi seluruh pelosok bumi untuk mencari jodohnya. Kemudian sampailah ia di sebuah desa.Dia bertemu dengan seorang petani yang mempunyai 3 anak perempuan dan semuanya sangat cantik. Lelaki tersebut menemui bapa si gadis yang seorang petani dan mengatakan bahawa dia ingin mengahwini salah satu anaknya tapi dia agak bingung; yang mana paling sempurna diantara mereka.

Sang Petani menganjurkan untuk melihat mereka satu persatu dan si Lelaki setuju. Hari pertama ia pergi bersama dengan anak pertama. Ketika pulang, ia berkata kepada bapa Petani tersebut, "Anak pertama pakcik mempunyai satu kecacatan kecil, iaitu ibu jari kaki kirinya lebih kecil dari ibu jari kanan."

Hari berikutnya dia pergi dengan anak perempuan yang kedua dan ketika pulang dia berkata, "Anak kedua pakcik juga mempunyai  kecacatan juga tapi kecacatan yang sangat kecil iaitu agak juling matanya."

Akhirnya pergilah ia dengan anak yang ketiga. Begitu pulang beliau dengan gembira mendatangi Petani dan berkata, "inilah yang saya cari-cari. Dia benar-benar sempurna. "

Lalu si Lelaki membuat keputusan untuk menikahi anak ketiga Petani tersebut. Sembilan bulan kemudian si Isteri melahirkan. dengan penuh kebahagian, si Lelaki menyaksikan kelahiran anak pertamanya. Ketika si anak lahir, Dia begitu terkejut dan kecewa kerana anaknya sangatlah buruk. Ia menemui sang Petani dan bertanya "Kenapa boleh terjadi seperti ini ayah? Anak ayah sangat cantik dan saya pula tampan, Kenapa anak saya boleh seburuk itu ..? ""

Petani menjawab, "Dia mempunyai satu cacat kecil yang tidak kelihatan. Waktu awal-awal dia sudah hamil dulu ..... "


Kadangkala apabila kita mencari kesempurnaan, yang kita dapat kemudian kekecewaan. Tetapi jika kita terima akan kekurangan, maka segala-galanya akan terasa istimewa.

No comments:

Post a Comment